Professeur-chercheur à l’université Laval

English version below

André Turmel est professeur-chercheur associé au Département de sociologie de l’Université Laval (Québec) depuis 1977. Il poursuit depuis plusieurs années des recherches en sociologie de l’enfance,

Il a publié en octobre 2017 un livre intitulé : Le Québec par ses enfants. Une sociologie historique (1850-1950. Ce livre propose une analyse de l’enfance québécoise au moment où le Québec transite d’une société agraire et rurale vers une société en voie d’industrialisation qui s’installe de fil en aiguille dans une modernité urbaine. C’est en examinant la mutation de l’enfance québécoise durant cette période qu’il est possible d’observer certains aléas spécifiques de la transition du Québec vers la modernité.

Il a publié en octobre 2008 à Cambridge University Press : A Historical Sociology of Childhood. Developmental Thinking, Categorization and Graphic Visualization. Il y examine plus particulièrement les rapports entre science-normalité-enfance en focalisant sur le régime de visualisation graphique de la normalité qui a émergé dans la seconde moitié du XIXe siècle; cette question est abordée dans une perspective sociohistorique et analyse comment la configuration de l’enfant normal est façonnée par la pensée du développement.

Il compte de nombreuses autres publications sur ce sujet tant en anglais qu’en français – une trentaine – ainsi qu’un chapitre dans un livre collectif en Allemagne. Il est un membre actif du CR 30 (sociologie de l’enfance) de l’Association internationale des sociologues de langue française; ainsi que du Childhood Network de la European Sociological Association. Il travaille de plus sur la question de la mémoire de l’enfance, sur l’imaginaire familial et l’intergénérationnel. Par ailleurs, il a dirigé le projet ‘La Ville de Québec comme laboratoire sociohistorique : l’enfance et l’entrée dans la vie adulte, 1850 – 1950’.

Il a dirigé le Département de sociologie de l’Université Laval entre 2002 et 2006. Il a été ‘visiting scholar’ à la Stanford University (Californie) en 1991-1992, au London School of Economics en 1998-1999, au Max-Plack Institut für Wissenschaftsgeschichte (Max Planck Institute for the History of Science) à Berlin, et professeur-invité à la Universidade Federal do Piaui en 2001 et 2008 au Brésil.

English version
André Turmel is full professor in the Department of Sociology of l’Université Laval in Québec City, Canada. He received his Ph D in Sociology from l’Université d’Aix-Marseille II (France) in 1978 and has since worked at l’Université Laval. For many years, he carried on and still do different research in the field of Childhood, more specifically on childhood as an institution, on the relationship between science, normalcy and childhood, on the historiography of childhood in Canada. He is working on a research on the relationship between the memory of childhood and the social construction of the self.

He published in October 2017 a book entitled: Le Québec par ses enfants. Une sociologie historique (1850-1950) This book proposes an analysis of Quebec’s childhood as Quebec moves from an agrarian and rural society to a society in the process of industrialization that is slowly moving into modernity. It is by examining the transformation of Quebec’s childhood during this period that it is possible to observe certain specific hazards of Québec’s transition to modernity.

He published in October 2008 at Cambridge University Press: A Historical Sociology of Childhood. Developmental Thinking, Categorization and Graphic Visualization. In particular, he examines the relationship between science-normality and childhood by focusing on the graphic visualization regime of normality that emerged in the second half of the nineteenth century; this question is tackled from a sociohistorical perspective and analyzes how the configuration of the normal child is shaped by the thought of development.

He has many other publications on this topic in both English and French – about thirty – as well as a chapter in a collective book in Germany. He is an active member of CR 30 (sociology of childhood) of the International Association of French-speaking Sociologists; as well as the Childhood Network of the European Sociological Association. He is also working on the issue of the memory of childhood, the family imagination and intergenerational. In addition, he directed the project La Ville de Québec comme laboratoire sociohistorique : l’enfance et l’entrée dans la vie adulte, 1850 – 1950′.

He headed the Department of Sociology at Laval University between 2002 and 2006. He was a visiting scholar at Stanford University (California) in 1991-1992, at the London School of Economics in 1998-1999, at the Max-Plack Institute für Wissenschaftsgeschichte (Max Planck Institute for the History of Science) in Berlin and visiting professor at the Universidade Federal do Piaui in 2001 and 2008 in Brazil.

Professeur-chercheur à l’université Laval

English version below

André Turmel est professeur-chercheur associé au Département de sociologie de l’Université Laval (Québec) depuis 1977. Il poursuit depuis plusieurs années des recherches en sociologie de l’enfance,

Il a publié en octobre 2017 un livre intitulé : Le Québec par ses enfants. Une sociologie historique (1850-1950. Ce livre propose une analyse de l’enfance québécoise au moment où le Québec transite d’une société agraire et rurale vers une société en voie d’industrialisation qui s’installe de fil en aiguille dans une modernité urbaine. C’est en examinant la mutation de l’enfance québécoise durant cette période qu’il est possible d’observer certains aléas spécifiques de la transition du Québec vers la modernité.

Il a publié en octobre 2008 à Cambridge University Press : A Historical Sociology of Childhood. Developmental Thinking, Categorization and Graphic Visualization. Il y examine plus particulièrement les rapports entre science-normalité-enfance en focalisant sur le régime de visualisation graphique de la normalité qui a émergé dans la seconde moitié du XIXe siècle; cette question est abordée dans une perspective sociohistorique et analyse comment la configuration de l’enfant normal est façonnée par la pensée du développement.

Il compte de nombreuses autres publications sur ce sujet tant en anglais qu’en français – une trentaine – ainsi qu’un chapitre dans un livre collectif en Allemagne. Il est un membre actif du CR 30 (sociologie de l’enfance) de l’Association internationale des sociologues de langue française; ainsi que du Childhood Network de la European Sociological Association. Il travaille de plus sur la question de la mémoire de l’enfance, sur l’imaginaire familial et l’intergénérationnel. Par ailleurs, il a dirigé le projet ‘La Ville de Québec comme laboratoire sociohistorique : l’enfance et l’entrée dans la vie adulte, 1850 – 1950’.

Il a dirigé le Département de sociologie de l’Université Laval entre 2002 et 2006. Il a été ‘visiting scholar’ à la Stanford University (Californie) en 1991-1992, au London School of Economics en 1998-1999, au Max-Plack Institut für Wissenschaftsgeschichte (Max Planck Institute for the History of Science) à Berlin, et professeur-invité à la Universidade Federal do Piaui en 2001 et 2008 au Brésil.

English version

André Turmel is full professor in the Department of Sociology of l’Université Laval in Québec City, Canada. He received his Ph D in Sociology from l’Université d’Aix-Marseille II (France) in 1978 and has since worked at l’Université Laval. For many years, he carried on and still do different research in the field of Childhood, more specifically on childhood as an institution, on the relationship between science, normalcy and childhood, on the historiography of childhood in Canada. He is working on a research on the relationship between the memory of childhood and the social construction of the self.

He published in October 2017 a book entitled: Le Québec par ses enfants. Une sociologie historique (1850-1950) This book proposes an analysis of Quebec’s childhood as Quebec moves from an agrarian and rural society to a society in the process of industrialization that is slowly moving into modernity. It is by examining the transformation of Quebec’s childhood during this period that it is possible to observe certain specific hazards of Québec’s transition to modernity.

He published in October 2008 at Cambridge University Press: A Historical Sociology of Childhood. Developmental Thinking, Categorization and Graphic Visualization. In particular, he examines the relationship between science-normality and childhood by focusing on the graphic visualization regime of normality that emerged in the second half of the nineteenth century; this question is tackled from a sociohistorical perspective and analyzes how the configuration of the normal child is shaped by the thought of development.

He has many other publications on this topic in both English and French – about thirty – as well as a chapter in a collective book in Germany. He is an active member of CR 30 (sociology of childhood) of the International Association of French-speaking Sociologists; as well as the Childhood Network of the European Sociological Association. He is also working on the issue of the memory of childhood, the family imagination and intergenerational. In addition, he directed the project La Ville de Québec comme laboratoire sociohistorique : l’enfance et l’entrée dans la vie adulte, 1850 – 1950′.

He headed the Department of Sociology at Laval University between 2002 and 2006. He was a visiting scholar at Stanford University (California) in 1991-1992, at the London School of Economics in 1998-1999, at the Max-Plack Institute für Wissenschaftsgeschichte (Max Planck Institute for the History of Science) in Berlin and visiting professor at the Universidade Federal do Piaui in 2001 and 2008 in Brazil.